ارتقادی سئو فنی

سئو تکنیکال چیست؟ جامع‌ترین چک لیست ۲۰۲۵ Technical Seo

جز این، از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است که رعایت آن از ابتدا به سرعت رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد. سئو تکنیکال آسان نیست، اما به زبان ساده توضیح خواهیم داد که به چه جنبه هایی باید (از توسعه دهنده خود بخواهید) هنگام کار بر روی پایه فنی وب سایت خود، به تمام موارد توجه داشته باشید. طراحی سایت می‌تواند از ابتدا به شکلی بهینه باشد که از نظر سئو فنی در بهترین شرایط قرار گرفته و کار سئو کار را راحت کند. وظیفه گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو این است که بهترین نتایج جستجو را در اختیار کاربران قرار دهند. به همین دلیل ربات‌های گوگل، صفحات وب‌سایت‌های مختلف را بر اساس عوامل متعددی بررسی می‌کنند و بهترینشان را در صفحات اولیه ارائه می‌دهند.

ابتدا تعیین کنید که وب‌سایت شما با چه سرعتی برای کاربران بارگذاری می‌شود. اگر در حال حاضر از MonsterInsights، بهترین راه‌حل تحلیلی برای وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید مستقیماً از قسمت مدیریت وردپرس خود به گزارش سرعت سایت دسترسی داشته باشید. گام بعدی در چک لیست سئو شما این است که تأیید کنید که صفحاتی که می‌خواهید رتبه‌بندی کنید شامل پیوندهای داخلی و خارجی هستند. برای مشاهده صفحه ارور 404 سایت‌تان، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرسی از صفحات سایت وارد کنید که وجود ندارد. هر صفحه از وب‌سایت باید دارای نشانی اینترنتی متعارف باشد و با افزودن برچسب در نوشته‌ها و صفحات شما تعیین خواهدشد.

منوی بردکرامپ به مجموعه‌ای از لینک‌ها در بالا یا پایین صفحه گفته می‌شود که به کاربران اجازه حرکت بین صفحات قبلی یا صفحه اصلی یک وب سایت را می‌دهد. به عبارت ساده، داده‌های ساختاریافته کدی است که با اضافه کردن آن به صفحات وب، به موتورهای جستجو برای خزش در صفحات و بررسی آن کمک می‌کند. توجه به استراکچرد دیتا یا داده‌های ساختاریافته، در چند سال اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ زیرا گوگل به شدت از آن ها در رتبه‌بندی نتایج جستجو استفاده می‌کند. این مسدودسازی به معنای عدم خزش موتورهای جستجو در این صفحات است؛ در نتیجه اگر برای صفحات مهم سایت شما به اشتباهی اعمال شده باشد، دیگر آن صفحه توسط موتورهای جستجو  بررسی نمی‌شود. رایج‌ترین کاربرد ریدایرکت یا همان تغییر آدرس، زمانی است که ادمین سایت URLهای صفحه را حذف کرده و یا تغییر می‌دهد؛ اما باید تجربیات کاربران و موتورهای جستجو حفظ شود.

عمق خزیدن سایت یا Crawl Depth به تعداد کلیک‌هایی که موتورهای جستجو مثل گوگل باید انجام بدن تا به یه صفحه خاص از سایتت برسن اشاره داره. به‌عبارت دیگه، هر چقدر یه صفحه از صفحه اصلی سایتت دورتر باشه و برای رسیدن بهش نیاز به چندین کلیک باشه، احتمال اینکه به‌خوبی توسط موتورهای جستجو دیده و ایندکس بشه، کمتره. این یعنی اگه سایتت هنوز روی HTTP باشه، نه تنها روی امنیت کاربران تأثیر منفی می‌ذاره، بلکه احتمالاً توی نتایج جستجو هم نمره‌ی پایین‌تری می‌گیری. اولین قدم برای پیشرفت توی سئو اینه که بدونی رقبات چه کارهایی می‌کنن و از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنن. با این کار می‌تونی بفهمی که چه کلمات کلیدی به کار اونا اومده و چطور می‌تونی از این اطلاعات به نفع خودت استفاده کنی. ابزارهایی مثل Semrush یا Ahrefs بهت کمک می‌کنن تا کلمات کلیدی که باعث ترافیک سایت رقبای تو می‌شن رو پیدا کنی.

رتبه بالا در نتایج جستجو و بهبود سئو می ‌تواند به شما اعتبار بیشتری در نظر کاربران و مشتریان بدهد. این نشانگرها به مشتریان و کاربران نشان می ‌دهند که شما یک منبع قابل اعتماد و ارزشمند هستید. ساده بگوییم که XML Sitemap لیستی از تمام صفحات سایت شما است که به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب به پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر انواع پست سفارشی طبقه ‌بندی شده و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ تغییر برای هر صفحه است.

هر چه تعداد لینک‌های مرتبط و با کیفیت ارجاع داده شده به یک صفحه بیشتر باشد، اعتبار آن صفحه هم بالاتر رفته و گوگل متوجه می شود که آن مطلب از ارزش بالاتری برخوردار است. برای لینک سازی داخلی اصولی و پر بازده باید قواعد بازی را بلد باشید؛ برای مثال، از مطالب مرتبط را به یکدیگر لینک داخلی دهید تا بازدیدکنندگان را به صفحات ارزشمند سایتتان هدایت کنید. با لینک‌دهی به پست‌‌بلاگ‌های قدیمی از اعتبار و ارزش آن‌ها برای ارتقای رتبه محتواهای جدید استفاده کنید. در ساخت لینک‌ و ایجاد ارتباط بین صفحات، به ویژگی فالو بودن لینک‌های توجه داشته باشید تا انتقال اعتبار و پیج رنک بدرستی رخ دهد. با ارتقای سئو و رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو، بازدید وب سایت شما برای کلمات کلیدی مرتبط و جستجو شده بیشتر می ‌شود. این امر باعث افزایش ترافیک وب سایت شده و فرصتی برای بهبود شناخت سایت و برند شما فراهم می ‌کند.

بهترین روش استفاده از ساختار سلسله مراتبی است، چرا که خزنده های گوگل از صفحه اصلی یک وب سایت شروع به خزیدن میکنند تا صفحات دیگر را کشف کنند. نام دامنه وب‌سایت شما بر اینکه افراد چقدر راحت می‌توانند شما را از طریق جستجو پیدا کنند، تأثیر دارد. دامنه‌ای که برای سایت خود استفاده می‌کنید باید اصولی را دربر بگیرد.از مهم‌ترین مواردی که لازم است رعایت کنید، کوتاه بودن و گویا بودن دامنه سایت است. به‌هیچ وجه برای دامنه خود از کلماتی که برای مخاطب معنایی ندارند و یا به محتوای شما مربوط نیستند استفاده نکنید. کمی خلاقیت و ارتباط فرمی و محتوایی در انتخاب دامنه به شما کمک زیادی خواهد کرد. سئو فنی از آن جهت مهم است که اگر به شکل صحیح و حرفه‌ای انجام نشود، باعث می‌شود تا تمام تلاش‌های سئو داخلی و سئو خارجی نیز از بین برود.

از طرفی، اگر کد اسکیما به‌درستی اضافه نشده باشد، ایجا با خطا روبه‌رو می‌شوید و باید کد را یک بار دیگر بررسی کنید. اگر سایت شما چندزبانه است و نسخه‌های مختلفی از یک صفحه را برای کشورها و زبان‌های مختلف دارد، حتماً از تگ hreflang استفاده کنید. اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونهٔ یوست برای پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته استفاده کنید. مثلاً فروشگاهی که در بین محصولاتش ۱۰ مدل رژ لب میبلین دارد و تنها تفاوت محتوای این ده صفحه محصول، شمارهٔ رژ لب است. اگر از سایت‌های وردپرسی استفاده می‌کنید، با نصب افزونهٔ ShortPixel می‌توانید حجم ۱۰۰ تصویر را در ماه به‌طور رایگان کم کنید.

سئو تکنیکال به موارد فنی و ساختاری سایت مربوط میشود که با بهینه سازی آن به موتورهای جستجو کمک میکنید تا راحت تر صفحات مختلف یک سایت را بخزند و سریعتر آنها را ایندکس کنند. اسکیما کدها تاثیر بسیار زیادی در سئو تکنیکال سایت دارد و با اطلاعات مهمی که در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد، کمک میکند تا آنها راحت تر داده های یک صفحه را درک کنند. استراکچردیتاها باعث افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت می‌شود و اعتبار شما را نزد موتورهای جستجوگر افزایش می‌دهد. استراکچردیتاها یا داده‌های ساختار یافته کدهای زبان برنامه نویسی هستند که به موتورهای جستجو کمک میکنند تا قسمت های مختلف سایت را بهتر درک کنند. این کدها در قالب وب سایت قرار میگیرد و نقش بسیار مهمی در نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو دارند.

علاوه بر این، پیوندها به خوانندگان شما در پیمایش وب‌سایت و یافتن منابع آمار و اطلاعات دیگر کمک می‌کنند. سئوی فنی یا تکنیکال مربوط به ساختار فنی سایت است و باید به صورت اصولی انجام شود تا خزنده های گوگل راحت تر بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند. بهبود سرعت سایت، بهینه سازی کدها، ایجاد نقشه سایت مپ، شناسایی و برطرف کردن خطاهای سایت، ریسپانسیو کردن سایت، شناسایی لینک های شکسته از جمله موارد سئوی تکنیکال است. تقویت لینک‌دهی بین صفحات داخلی سایت، نقش کلیدی و حیاتی در ارتقا سئو سایت دارد. لینک‌ سازی داخلی بین صفحات، میزان اهمیت آن‌ها را برای ربات‌های گوگل مشخص می‌کند.

هیچ کاربری دوست ندارد با دیدنِ آن دایره‌ی اعصاب خُرد کنِ لودینگ وب‌سایت، انتظار بکشد تا سایت در اصطلاح بالا بیاید. وبسیما در درجه اول به عنوان یک شرکت طراحی سایت شناخته می‌شود، اما در کنار آن، خدمات سئو نیز ارائه می‌دهد. این مجموعه با بهره‌گیری از تیمی که در زمینه بهینه‌سازی سایت تجربه دارد و در برخی پروژه‌ها به بهبود رتبه سایت‌های مختلف کمک کرده است. با اینکه تمرکز اصلی وبسیما بر طراحی سایت است، اما حضور کارشناسان سئو در این شرکت باعث شده تا بتواند در این زمینه نیز پروژه‌هایی را به انجام برساند. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به درستی در دستگاه ‌های مختلف مانند رایانه ‌ها، تبلت‌ ها و تلفن ‌همراه قابل نمایش داده می شود. طراحی و رابط کاربری واکنش‌گرا (Responsive) می ‌تواند به بهبود سئو وب سایت کمک کند.

URL‌ ها باید شفاف، قابل درک و مرتبط با محتوا بوده و حاوی کلمات کلیدی مهم باشند. کدهای HTML یک زبان نشانه گذاری برای موتورهای جستجوگر است و به ربات های گوگل کمک میکند تا صفحات سایت را راحت تر درک کنند و بفهمند که در هر کدام از صفحات سایت چه چیزی قرار دارد. در واقع با بهینه سازی کدهای HTML، ربات ها راحت تر و بهتر مفهوم صفحات سایت را درک و سریعتر آنها را ایندکس میکنند. محتوای شما ممکن است کامل‌ترین و مفیدترین محتوای موجود باشد و به‌خوبی نیز نوشته شده باشد. اما اگر یک موتور جستجوگر نتواند آن را کرال (Crawl) کند و یا به اصطلاح امکان خزش سایت شما پایین باشد، تنها تعداد کمی از کاربران آن را خواهند دید.

بررسی و بهبود مواردی مانند استفاده از URL های دوستانه، اصلاح خطاهای 404 و بهینه ‌سازی ساختار لینک ‌ها می‌تواند به دسترسی ‌پذیری وب سایت کمک کند. سئو فنی و دیجیتال مارکتینگ می بایست در روند سفارش تولید محتوا به صورت هماهنگ در نظر گرفته شوند تا بهبود رتبه وب سایت و جذب ترافیک هدفمند را تسهیل کنند. افرادی که می دانند سئو چیست به خوبی با این موضوع آشنایی دارند که سئو فنی تا چه میزان روی تولید محتوای مناسب تاثیرگذار می باشد. نقشه سایت یا sitemap یکی دیگر از اقدامات مهم سئو تکنیکال است که بصورت یک فایل شامل کدهای XML است. در این فایل آدرس تمام صفحات سایت قرار میگیرد و مانند یک نقشه عمل میکند، و به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را ایندکس کنند.

این کار باعث می‌شود محتوا بر اساس منطقه جغرافیایی کاربر به او نمایش داده شود، مسافت کاهش یابد و در نتیجه، سرعت بارگذاری به مراتب افزایش یابد. بالاتر هم گفتیم مهمترین جنبه‌ای که در سئوی تکنیکال یا فنی باید آن را رعایت کنید، این است که سرعت بارگذاری صفحات را افزایش دهید. راهکارها و نکاتی وجود دارد که در این قسمت آنها را به شما معرفی می‌کنیم. یعنی شما مخاطب از چند کشور مختلف دارید و محتوا به زبان بین المللی ارائه می‌کنید. در چنین شرایطی حتماً باید این موضوع را مشخص کنید که مخاطب هدف شما یا کاربر شما با چه زبانی وارد سایت می‌شود. آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامه‌نویسان و طراحان سایت باشد.

رعایت اصول سئو تکنیکال در یک سایت به سرمایه‌گذاری اولیه بیشتری نسبت به تولید محتوا نیاز دارد. اما در دراز مدت سئو تکنیکال به اهمیت تولید محتوای منحصر به فرد و با کیفیت نیست. بنابراین همگامی تولید محتوا و رعایت سئو تکنیکال برای بدست آوردن سریع‌ترین نتایج ضروری است. در این بخش به معرفی چک لیست سئو تکنیکال و عناصر مهم آن خواهیم پرداخت. سه عنصر اصلی شامل قابلیت خزش، کارایی و ایندکس شدن است که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

جالبه بدونید که تحقیقات انجام شده در سال 2022 نشان داد که به ازای هر ثانیه طول کشیدن بالا آمدن و لود شدن سایت، 0.3% نرخ تبدیل تجارت الکترونیک کاهش خواهد یافت. ساده بگوییم، هرچی سرعت لود شدن صفحات شما پایین تر باشد، ترافیک از دست خواهید داد و مراجعه کنندگان سایت رقبای شما را انتخاب خواهند کرد. در کنار این، توصیه‌های عملی هم (بر اساس تجربهٔ کاربری واقعی) برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات (به‌طور مجزا برای هر صفحه) به شما پیشنهاد می‌دهد. مواردی دیگری مثل استفاده از تگ hreflang، سایت مپ و… هم هستند که در ادامهٔ چک لیست سئوی تکنیکال، جداگانه به آن‌ها می‌پردازیم. آموزش کاربردی سئو وب سایت معمولاً شامل کار روی یک وب سایت واقعی یا یک وب سایت شبیه‌سازی شده است. تمرین‌ها و تکالیف عملی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود که باید آن‌ها را تکمیل کنند تا درک خود را از مفاهیم آموزش داده شده، نشان دهند.

محتوای تازه و جذاب، کاربران و موتورهای جست و جو را به خود جذب می کند. استفاده از URL های دوستانه با کلمات کلیدی مرتبط و ساختار ساده و قابل درک برای موتورهای جستجو را در نظر داشته باشید. همان طور که گفتیم امروزه استفاده از تلفن های همراه برای جستجو در اینترنت چندین برابر شده است. وب سایتی که از فرمت AMP استفاده میکند در گوشی های موبایل عملکرد بهتری دارد و سریعتر لود میشود، که در نتیجه گوگل رتبه بالاتری به آنها میدهد. گوگل با ارائه فرمت AMP به کاربران موبایلی کمک کرده است تا سریعتر به خواسته هایشان برسند. در واقع سئوی تکنیکال هیچ ربطی به تولید محتوا و کیفیت آن ندارد و به زیر ساخت های فنی سایت مربوط میشود.

استفاده از SSL و پروتکل https یکی از فاکتورهای رتبه بندی است که گوگل به آن توجه می‌کند. زمانی که از پروتکل امنیتی https استفاده می‌کنیم اطلاعات بین سرور و کلاینت به صورت ایمن رد و بدل می‌شود و این موضوع برای گوگل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پیشنهاد نیوسئو به شما این است که ۵۰٪ از زمان خود را به نوشتن محتوای جدید و ۵۰٪ دیگر را به نگهداری و به روزرسانی محتواهای قدیمی اختصاص دهید. بهتر است به روزرسانی محتوا را به عنوان یک کار منظم در تقویم محتوایی خود بگنجانید. بهترین کار برای برطرف کردن خطای 404 این است که آنها را به صفحات مشابه ریدایرکت 301 بزنید و کاربران و ربات های گوگل را به صفحات مرتبط انتقال دهید. اگرچه بسیاری از اقدامات سئو فنی نیازمند دانش کدنویسی نیستند، اما داشتن اطلاعات پایه از HTML، CSS و جاوااسکریپت می تواند در شناسایی و حل مشکلات پیچیده بسیار کمک کننده باشد.

در این صورت کاربر فقط به صدف هدف رسیده و سایر دسته‌بندی‌های موجود در سایت را مشاهده نخواهد کرد. جالب است بدانید که گوگل برای تعیین رتبه یک صفحه، به ساختار کلی سایت توجه ویژه‌ای دارد. طبقه‌بندی و ساختار سایت، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو است که باید حتما به درستی رعایت شود. به طور کلی، هرچه که کاربر زمان بیشتری در سایت شما صرف کند، به نفع شما خواهدبود. چرا که برای گوگل این‌طور به نظر می‌رسد که همه اطلاعات لازم در اختیار کاربر قرار گفته و او جواب سوال خود را پیدا کرده است.

با قراردادن این کد به تمام موتورهای جست‌وجو می‌گویید که ربات آن‌ها اجازه ندارند وارد پوشهٔ «Photos» شوند. هرچه سایت شما معماری ساده‌تری داشته باشد، هرج‌ومرج کمتر می‌شود و سرعت پیدا و ایندکس‌ کردن صفحات هم بالا می‌رود. مثلث سئو را که فراموش نکرده‌اید؟ بیایید فرق دو ضلع دیگر آن را با سئوی فنی بررسی کنیم. این خانه یک نما و فضای خارجی دارد و یک محیط داخلی که شامل اتاق‌ها، پذیرایی، لوازم داخل آن‌ها و باقی قسمت‌هاست. این ابزارها همچنین توصیه‌هایی درباره بهبود سرعت به شما ارائه می‌دهند اما در برخی مواقع، ممکن است مجبور باشید برای بررسی مشکلات فنی یک متخصص استخدام کنید. تحلیل Link Intersect یه روش هوشمندانه‌ست که بهت کمک می‌کنه بفهمی چه سایت‌هایی به رقبای تو لینک می‌دن ولی به سایت تو نه.

وبسیما، در کنار دیگر شرکت‌های فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ، یکی از مجموعه‌هایی است که خدمات معتبر و قابل‌اعتمادی در این زمینه ارائه می‌کند و جایگاه خوبی در میان شرکت‌های سئو دارد. جالب است بدانید که ادقام دو ابزار Screaming Frog برای عمیق شدن در سایتها و خزنده ای مثل Ahrefs بهترین همیارهای تکنیکال سئو شما خواهند بود. «درآمد خوبی از فروش در کانال روبیکا به دست می‌آورم» یا «با تولید محتوا و تبلیغ در کانالم در روبیکا،... اگر برای بررسی سرعت فعلی سایت‌تان دنبال یک ابزار به‌دردبخور می‌گردید، Page Speed Insight گوگل را امتحان کنید. مثلاً کاربر متوجه می‌شود که محتوا دربارهٔ یک فیلم با عنوان «قوی سیاه» به کارگردانی «دارن آرونوفسکی» است که کاربران تا حالا به آن امتیاز ۸/۲ از ۱۰ داده‌اند.

این شرکت با هدف ترویج و ارتقای سطح آگاهی درباره‌ سئو و بهینه‌سازی سایت در کشور، به فعالیت در زمینه آموزش این حوزه می‌پردازد. سئو24 یک شرکت حرفه‌ای و معتبر در زمینه آموزش سئو است که با داشتن یک تیم مجرب و کارآزموده، محتوای آموزشی بسیار باکیفیت در حوزه سئو ارائه می‌دهد. این شرکت سعی دارد با ارائه اطلاعات مفید و جدید به افراد علاقه‌مند کمک کند که در زمینه سئو به مهارت‌های لازم برسند. تکنیکال سئو یکی از بخش‌های مهم سئو داخلی است که به‌صورت تخصصی به بهبود مسائل فنی وب‌سایت و همچنین اصلاح ساختار صفحات می‌پردازد. با استفاده از تکنیکال سئو، امکان ارتقای رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجوهای گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو وجود دارد. به‌طورکلی، یک وب‌سایت که از نظر فنی سالم است، برای کاربران سریع کار می‌کند و برای ربات‌های موتورهای جست‌وجو نیز به راحتی قابل خزیدن و ایندکس شدن است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری